Wiadomości branżowe

Ciekawość wygrała z pogodą

Ciekawość wygrała z pogodą
16. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, który odbył się 12 maja 2012 r., przyciągnął tłumy odwiedzających. Wpływ na to miały zapewne atrakcje, jakie przygotowano – jak również zapewne intensywna komunikacja w mediach. Także tych internetowych. W informowaniu o Pikniku organizatorów wsparły inne instytucje biorące w nim udział, media – a także osoby prywatne.Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik to największa w Europie impreza plenerowa popularyzująca naukę. Od początku swojego istnienia jest organizowany przez Polskie Radio, a od 2008 r. – również przez Centrum Nauki Kopernik. Podczas Pikniku instytucje uczestniczące (instytucje naukowe, uczelnie, instytuty badawcze, muzea i instytucje kultury, fundacje związane z nauką oraz koła naukowe) prezentują tu swoje osiągnięcia oraz odsłaniają kulisy swojej codziennej pracy. Prezentują naukę w sposób zrozumiały dla odbiorców w różnym wieku, wykorzystując eksperymenty, pokazy czy interaktywne eksponaty. Co roku biorą w nim udział tłumy zwiedzających. W tym roku, w dniu 12 maja 2012 r. odbyła się jego 16. edycja.Specjaliści Newspoint

16. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, który odbył się 12 maja 2012 r., przyciągnął tłumy odwiedzających. Wpływ na to miały zapewne atrakcje, jakie przygotowano – jak również zapewne intensywna komunikacja w mediach. Także tych internetowych. W informowaniu o Pikniku organizatorów wsparły inne instytucje biorące w nim udział, media – a także osoby prywatne.

Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik to największa w Europie impreza plenerowa popularyzująca naukę. Od początku swojego istnienia jest organizowany przez Polskie Radio, a od 2008 r. – również przez Centrum Nauki Kopernik. Podczas Pikniku instytucje uczestniczące (instytucje naukowe, uczelnie, instytuty badawcze, muzea i instytucje kultury, fundacje związane z nauką oraz koła naukowe) prezentują tu swoje osiągnięcia oraz odsłaniają kulisy swojej codziennej pracy. Prezentują naukę w sposób zrozumiały dla odbiorców w różnym wieku, wykorzystując eksperymenty, pokazy czy interaktywne eksponaty. Co roku biorą w nim udział tłumy zwiedzających. W tym roku, w dniu 12 maja 2012 r. odbyła się jego 16. edycja.

Specjaliści Newspoint przeanalizowali posty dotyczące Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, opublikowane w portalach internetowych i serwisach społecznościowych w dniach 1 – 18 maja 2012 r. Łącznie było to 315 artykułów. Na początku maja liczba publikacji nie przekraczała 10 dziennie, jednak tydzień przed imprezą zaczęła stopniowo rosnąć, od ponad 10 do prawie 50. W dniu imprezy liczba artykułów była niemal dwukrotnie większa niż dzień wcześniej i wynosiła 91 artykułów. W kolejnych dniach liczba artykułów o Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik znacząco spadła i oscylowała wokół 10 dziennie.

Największy odsetek artykułów – niemal połowa (48%) dotyczących Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik ukazał się w portalach. Prawie jedna czwarta tekstów (24%) została opublikowana w społecznościach (na Facebooku). Niemal jedna piąta informacji (18%) pojawiła się na mikroblogach. O połowę mniejszy niż mikroblogi udział w komunikacji na temat Pikniku, miały fora, gdzie ukazało się 9% wszystkich znalezionych przez nas tekstów. Bardzo mało publikacji, bo zaledwie 1%, odnotowaliśmy na blogach.

A to już wiesz?  Samsung wraz z Centrum Nauki Kopernik zaprasza na Piknik Naukowy

Zidentyfikowaliśmy również autorów wszystkich analizowanych przez nas tekstów, dzieląc ich na cztery grupy: organizatorów (Polskie Radio, Centrum Nauki Kopernik), instytucje uczestniczące, inne media oraz osoby prywatne. Najczęściej o imprezie wypowiadały się osoby prywatne oraz inne media – pochodziło od nich po jednej trzeciej wpisów. Kolejny typ autora to instytucje uczestniczące, które stworzyły jedną czwartą tekstów na temat imprezy.

Jak można zauważyć, najwięcej tekstów dotyczących Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik stworzyły osoby prywatne, które wypowiadały się praktycznie we wszystkich kanałach komunikacji, jednak najczęściej wykorzystywały do tego społeczności. Nieco mniej w upowszechnianie informacji o Pikniku były zaangażowane inne media, które publikowały informacje na swoich portalach, a także kontach mikroblogowych. Kolejnym typem autora były instytucje uczestniczące w imprezie, na równi korzystające z portali, blogów i mikroblogów. Z kolei Polskie Radio do upowszechniania informacji o Pikniku używało swojego portalu internetowego.

Wyróżniliśmy trzy główne konteksty, w jakich mówiono o Pikniku Naukowym Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik: zapowiedź wydarzenia, relacja z wydarzenia, obecność oraz „inne” – kategorię, do której wpadło kilka materiałów niezwiązanych z tymi kontekstami. Najwięcej tekstów dotyczących Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik, aż 180 zapowiadało samo wydarzenie. Nieco ponad połowa mniej tekstów, 80, zawierała relację z imprezy. Trzecim typem kontekstu było informowanie o swojej obecności – robiły to zarówno instytucje, jak też osoby prywatne, które dyskutowały ze znajomymi czy mają zamiar wybrać się na Piknik pomimo niesprzyjającej pogody.

W dniu imprezy w Warszawie panowała brzydka pogoda. Chociaż niektóre osoby przyznawały, że przez to nie zdecydują się wybrać na piknik, sporo warszawiaków nie wystraszyło się zimna i deszczu. Nie żałowali. Opinie na temat imprezy w większości przypadków były przychylne:

  • Świetna Impreza 🙂 Szkoda, że zabrakło mi czasu na zajrzenie do wszystkich stanowisk 🙂 (MK)
  • Dziś Warszawiacy nie grillują sądząc po tłumie i kłopotach z parkowaniem pewnie ze 20% przyjechało na piknik naukowy 🙂 (jkm)
  • Na pikniku naukowym poznałem dziewczynę z Pogromców Mitów 😀 (Soul PL)
  • pragnę donieść, że zgodnie z zapowiedzią zarejestrowałam się jako potencjalny dawca szpiku. Na pikniku naukowym wpadliśmy przypadkiem na stoisko „poltransplant” 🙂 Czekam na telefon od nich bo chcę komuś pomóc…no czuję taką potrzebę. (ASK
  • Piknik naukowy się skończył… Było super 🙂 (AD)
  • Kari Byron <3 Warto było przyjść na Piknik Naukowy. (AlterKot)
A to już wiesz?  Zdrowa Warszawa: bezpłatne badania oraz konsultacje lekarskie na Agrykoli

Metodologia

Badanie zostało wykonane metodą analizy treści i analizy danych. Jako materiał badawczy uwzględniono posty z 1 mln domen w social media monitorowanych przez system NewsPoint Social Media oraz z ponad 4 tys. portali monitorowanych przez NewsPoint. Uwzględniono posty zawierające frazę „piknik naukowy” we wszystkich odmianach i dotyczące Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik organizowanego w Warszawie. Analizowane teksty zostały opublikowane w sieci w dniach 1-18 maja 2012 roku.

Źródło NetSprint.pl. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy